Kamperen in de Citroën Berlingo - leasevriendelijk met BOXIO

Camping im Citroën Berlingo – leasingfreundlich mit BOXIO

Inhoudsopgave

De Berlingo is de belichaming van "alledaags leven ontmoet avontuur". Compact genoeg voor de stad, groot genoeg voor een bed, keuken en opbergruimte - of het nu een M of XL, 5-7 zitplaatsen, verbrandingsmotor of ë-Berlingo is. In dit artikel laten we je zien hoe je alle varianten verstandig kunt gebruiken om te kamperen, wat de voor- en nadelen zijn, hoe je snel een comfortabele slaapplaats kunt bouwen en waar je op moet letten bij het kiezen van een kampeerplaats, het inpakken en het (e-)opladen plannen. Kortom: alles wat je nodig hebt voor je eerste weekendtrip - plus veel pro-tips voor langere reizen.


De Berlingo mist kampeeruitrusting af-fabriek - maar dat is geen probleem: met de modulaire, verwijderbare oplossingen van BOXIO kun je de badkamer, keuken en buitenleefruimte in enkele minuten achteraf installeren - zonder boren, lease-vriendelijk en super opgeruimd in Eurobox-formaat. Voor sanitaire voorzieningen kun je vertrouwen op de SANITAIRE BUNDEL PLUS, voor koken op de KEUKEN BUNDEL PLUS inclusief KOKWERK en KEUKEN. Comfortabel zitten en eten? Met de CAMPING CHAIR en CAMPING TABLE ben je er helemaal klaar voor.


En als teaser: binnenkort komt de BOXIO RACK - een mobiel uitbreidingssysteem met opbergruimte voor meerdere Euroboxen en een flexibel lattenframe als uittrekbaar campingbed. Het kan in een paar eenvoudige stappen worden geïnstalleerd/demonteerd en is daarom ideaal als je je Berlingo least.

[producten_1]

De Citroën Berlingo en zijn varianten

De Citroën Berlingo is een veelzijdige stationcar met hoog dak die verkrijgbaar is in verschillende varianten. De derde generatie is momenteel verkrijgbaar (sinds 2018) - met een conventionele verbrandingsmotor of als volledig elektrische ë-Berlingo. Je kunt kiezen uit twee carrosserielengtes: de standaardversie(maat M) met een lengte van ongeveer 4,40 meter en een lange versie(maat XL, ook wel L2 genoemd) met een lengte van ongeveer 4,75 meter . In de XL-versie kan zelfs een derde zitrij worden geïnstalleerd, waardoor er tot 7 zitplaatsen mogelijk zijn . Ongeacht de motor bieden beide lengtes enorm veel ruimte: met de achterbank verwijderd is er tot 4000 liter laadvolume beschikbaar - ideaal voor het opbergen van kampeeruitrusting of een bedombouw.


Naast de gezinswagenversies zijn er ook bestelwagenversies (zonder achterbank), die vooral de moeite waard zijn als je de Berlingo bijna uitsluitend als camper wilt gebruiken. In het dagelijks leven geven veel kampeerders echter de voorkeur aan de Multispace-versie met achterbank, omdat ze hun voertuig dan flexibel kunnen gebruiken als gezinsauto en camper in één. Belangrijk om te weten: Technisch gezien zijn de Peugeot Partner/Rifter, Opel Combo Life en Toyota ProAce City Verso nauw verwant aan de Berlingo . Ze hebben vergelijkbare afmetingen en zijn net zo geschikt voor ombouw - hieronder concentreren we ons echter op de Berlingo zelf.


Kampeerpotentieel: Waarom is de Berlingo geschikt als camper?

Bestelwagens met een hoog dak zoals de Berlingo zijn erg populair bij kampeerders . Geen wonder - ze combineren compacte buitenafmetingen met een verbazingwekkende hoeveelheid binnenhoogte en opbergruimte. Hierdoor heb je genoeg ruimte om te slapen, te wonen en spullen op te bergen in een voertuig van 4,4-4,7 meter lang, zonder dat dit ten koste gaat van de wendbaarheid . De Berlingo kan in het dagelijks leven worden bestuurd en geparkeerd als een gewone auto, maar dankzij het hoge dak, de grote achterklep en de rechte laadruimte voldoet hij al aan de basisvereisten voor een minicamper. De schuifdeuren aan de zijkant zijn ook praktisch, zodat u gemakkelijk in en uit het voertuig kunt stappen of spullen kunt verwijderen voor de dagelijkse kampeerdagen . Veel Berlingo-modellen (vooral eerdere generaties) hebben ook slimme details zoals een Modutop-dak met panoramische ramen, dakplanken en ventilatieopeningen - voorzieningen die zorgen voor licht en frisse lucht tijdens het kamperen.


Een groot pluspunt is het prijssegment van de Berlingo. Het is een van de meest betaalbare voertuigen in zijn klasse, wat hem aantrekkelijk maakt voor zelfbouwers . Tegelijkertijd is hij gemakkelijk te onderhouden en deelt hij technologie met modellen die al miljoenen keren beproefd zijn, wat betrouwbaarheid en een dicht servicenetwerk betekent . Dit alles heeft ertoe geleid dat de Berlingo een van de meest omgebouwde campers met hoog dak is - talloze getuigenissen, ombouwvoorbeelden en accessoires speciaal voor de Berlingo getuigen hiervan. Kortom: alle varianten van de Berlingo - kort, lang, oud of nieuw, benzine/diesel of elektrisch - zijn in principe zeer geschikt om te kamperen. Ze bieden een solide basis om met een beheersbare inspanning een micro-caravan samen te stellen die geschikt is voor dagelijks gebruik.


[producten_2]

Grenzen van de standaarduitrusting: wat ontbreekt er voor campergeluk?

Hoe praktisch de Berlingo ook is, het is natuurlijk geen volledig uitgeruste camper af fabriek. Als je ermee wilt kamperen, moet je bepaalde gaten in de uitrusting zelf opvullen. Hier zijn de belangrijkste punten die een standaard Berlingo niet biedt, maar waar je wel rekening mee moet houden om comfortabel te kunnen kamperen:

  • Slaapfaciliteiten: er is geen ingebouwd bed. Om in het voertuig te slapen, moet je ofwel de zetels neerklappen of een modulair bedframe installeren. Hoewel de binnenlengte in de lange versie van de bagageruimte bijna lang genoeg is voor een bed, is de vlakke bagageruimte van de Berlingo XL slechts ongeveer 180 cm lang - dat betekent dat je meestal de voorstoelen naar voren moet schuiven of een opklapbare uitschuifplank moet gebruiken om comfortabel te kunnen liggen. Een goede matras of slaapmat is ook belangrijk voor een goede nachtrust.

  • Kookgelegenheid: Er is geen keuken of fornuis aan boord. Als je onderweg koffie wilt zetten of een warme maaltijd wilt bereiden, heb je een campingfornuis nodig (bijvoorbeeld met een gaspatroon) en kookvoorzieningen buiten het voertuig. Denk ook aan een kleine watertank of wasbak om af te wassen en je handen te wassen. Een koelbox of koelkast voor voedsel is ook aan te raden, aangezien de Berlingo geen ingebouwde koelfaciliteiten heeft.

  • Toilet en hygiëne: In tegenstelling tot grotere campers heeft de Berlingo geen toilet- of douchevoorzieningen. Voor overnachtingstoiletten of langere periodes van zelfvoorziening zonder camping is een draagbaar campingtoilet aan te raden. Als alternatief moet je gebruik maken van openbare toiletten of de buitenlucht, wat niet altijd prettig of toegestaan is. Een eenvoudige buitendouche (bv. een douchezak op zonne-energie of een kleine douche van 12 V) kan ook handig zijn, aangezien er geen vaste badkamer aan boord is. Voor privacy tijdens het douchen/toiletgebruik kan een kleine canvas tent als privacyscherm dienen.

  • Opbergruimte & netheid: Hoewel de Berlingo veel ruimte biedt, is slimme organisatie cruciaal. Zonder kasten of vaste opbergvakken komt alles anders door elkaar te staan. Stapelbare dozen en kratten zijn praktisch voor het organiseren van kleding, voedsel en uitrusting. Zo blijft het interieur opgeruimd en bruikbaar ondanks de bagage. De verduisterde zijruiten (of gordijnen) zorgen voor privacy en houden de zon 's ochtends buiten.

  • Stroom & licht: De Berlingo heeft alleen een standaard 12V boordaccu. Dit is alleen voldoende om de camper te verlichten, een mobiele telefoon/notebook op te laden of zelfs een compressorkoeler te laten werken. Denk daarom aan extra stroom: bijvoorbeeld in de vorm van een powerbank of een tweede accu die onderweg kan worden opgeladen. LED campinglampen of USB-lantaarns zijn ideaal voor 's avonds, omdat ze weinig stroom verbruiken. Grotere verbruikers zoals ventilatorkachels of elektrische kookplaten zijn daarentegen taboe in de Berlingo camper - de stroomvoorziening is er niet op berekend.

Deze lijst laat het zien: Alle noodzakelijke kampeerfuncties kunnen in principe achteraf worden ingebouwd, maar je hebt de juiste draagbare apparaten of modules nodig. Dit is precies waar slimme accessoireoplossingen om de hoek komen kijken, waarmee je de Berlingo eenvoudig en zonder vaste ombouw geschikt kunt maken voor kamperen.


Mobiele campingkeuken en -badkamer: oplossingen van BOXIO

In plaats van alles zelf in elkaar te zetten, bieden fabrikanten zoals BOXIO praktische complete oplossingen in stapelbare Euroboxen. Zo verander je de Berlingo in een paar eenvoudige stappen in een camper - zonder gaten te boren of hem permanent om te bouwen. Voor de "keuken" en "badkamer" heeft BOXIO modulaire producten ontwikkeld die precies zijn afgestemd op de behoeften van minicampers:

  • Campingtoilet: Het middelpunt van een zelfvoorzienende "badkamer" is het draagbare toilet. Het BOXIO toilet is een ultracompact droog scheidingstoilet in Eurobox-formaat (40×30×28 cm). Het werkt zonder chemicaliën of water en scheidt vloeistoffen en vaste stoffen schoon in twee containers. Er zijn ongeveer 8-10 toiletbezoeken mogelijk voordat de containers geleegd moeten worden. Het gebruik van een klein beetje strooisel (bijv. hennepstrooisel) beperkt geurtjes tot een minimum. Het Boxio toilet weegt slechts ongeveer 2,8 kg en kan goed worden afgesloten dankzij het deksel - ideaal voor vervoer in de kofferbak. Voor langere reizen zijn er ook sets met accessoires (zoals TOILET PLUS of MAX+), die een deksel voor de urinecontainer, een reservezak en strooiselmateriaal bevatten. Dit gescheiden toilet is een doorbraak voor kampeerders die onafhankelijk willen zijn van campingtoiletten. Het past perfect achter de voorstoel of in de kofferbak en maakt spontane overnachtingen "in het wild" mogelijk zonder dat je het zonder rustige plek moet stellen. (Tip: Een geschikte wegwerptent zoals de BOXIO TENT creëert een beschutte ruimte buiten als je het toilet niet in het voertuig wilt gebruiken)

  • Wastafel & douche: De "badkamer"-module van de BOXIO omvat ook de BOXIO Wash - een compacte campingwastafel in de Eurobox. Hij heeft een geïntegreerde schoonwatertank met handpomp en aftapkraan. Zo heb je een mobiele wastafel om je tanden te poetsen, je handen te wassen of af te wassen. Samen met het toilet vormt de wastafel de basis van de campingbadkamer. De BOXIO Sanitairbundel ("mobiele badkamer") bevat beide onderdelen plus accessoires: waaronder twee Solo Up verhogingen die als voeten dienen, een douchehulpstuk(douche), een spiegel, hennep opbergzakken en zelfs een klein douchebakje om water op te vangen. Dit alles is verdeeld over twee stapelbare dozen - zodat u echt altijd een compleet bad bij u hebt. Zonder elektriciteit en vaste installaties kun je douchen en je tanden poetsen waar je ook parkeert.

  • Koken & koelen: BOXIO biedt ook een modulaire oplossing voor de buitenkeuken die alle nodige elementen combineert. De BOXIO Kitchen Bundle bevat een gasfornuis(BOXIO Cook), een passieve koelbox(BOXIO Cool) en de eerder genoemde wasbak als "gootsteen". De set bevat ook een bamboe snijplank, ijspakken, een tafelframe en verschillende accessoires (clips, droogzak "Icebag" voor ijs, enz.). Het hoogtepunt: alle onderdelen zijn in Eurobox-formaat en kunnen in het voertuig worden gestapeld om ruimte te besparen. Twee boxen plus kooktoestel kunnen bijvoorbeeld op elkaar gestapeld worden op de standplaats om een kookstation te creëren op een comfortabele stahoogte (met de BOXIO Table als standaard, zie hieronder). De eenpits gaskookplaat (1,5 kW) is perfect geschikt voor het zetten van koffie of het bereiden van eenvoudige maaltijden. De passieve koelbox houdt voedsel urenlang vers met koelelementen - hij werkt geruisloos en zonder elektriciteit. Dit betekent dat je in de Berlingo gemakkelijk vers voedsel kunt bereiden en drankjes koel kunt houden zonder dat je een zware compressorkoelbox met aparte accu hoeft mee te slepen. Na het koken wordt alles weer opgeborgen in de boxen en vastgesjord in de bagageruimte - goed en zonder rammelen.


[producten_3]

Kortom: met de BOXIO-bundels kan de Berlingo worden opgewaardeerd zonder dat je een doe-het-zelver hoeft te worden. Campingtoilet, wasplaats, kooktoestel, koelbox - ze zijn allemaal beschikbaar voor kleine voertuigen. De modules zijn robuust, stapelbaar en licht (de meeste wegen maar een paar kilo). En het beste is dat ze kunnen worden verwijderd als ze niet worden gebruikt, zodat de Berlingo geen ons te veel aan boord heeft voor dagelijks gebruik. Voor weekenduitstapjes of de volgende roadtrip pak je gewoon de dozen in - zo verander je de normale Berlingo in enkele minuten in een volledig uitgeruste minicamper.


Meubilair voor de minicamper: klaptafel en campingstoelen

Naast een keuken en badkamer heb je ook zit- en opbergruimte nodig om gezellig te kamperen. In de Berlingo zelf kun je bij slecht weer op de voorstoelen eten, maar het is fijner om buiten voor het voertuig te zitten. Dit is waar compacte kampeermeubels om de hoek komen kijken - en BOXIO biedt ook hiervoor geschikte oplossingen:

  • Kampeertafel: De BOXIO Table is een modulaire klaptafel die speciaal ontwikkeld is voor gebruik in combinatie met de BOXIO boxen. Het lichtgewicht aluminium tafelframe kan op verschillende hoogtes worden ingesteld (40-62 cm staand, en tot 90 cm stahoogte met Euroboxen eronder geplaatst). Dit betekent dat hij kan worden gebruikt als lage bijzettafel en als kook- en werktafel op stahoogte. Het tafelblad bestaat uit inlegpanelen (latten) die naar wens kunnen worden geplaatst of verwijderd om er boxen op te plaatsen. De tafel ondersteunt bijvoorbeeld veilig het fornuis, de gootsteen en de koelbox tegelijk - alles past precies naast elkaar. De afdekplaten kunnen er dan worden ingezet om te eten en je hebt een doorlopende tafel. Ondanks het lage gewicht (minder dan 4 kg) is de tafel zeer stabiel en kan hij tot 30 kg dragen. Ingeklapt heeft hij een pakmaat van ongeveer 90×10×18 cm en past daarom perfect in de kofferbak van de Berlingo. Een tafel als deze maakt het leven op de camping veel comfortabeler - je kunt goed hakken, koken en eten zonder alles op je knieën te hoeven balanceren.

  • Campingstoelen: Een ultralichte vouwstoel zoals de BOXIO Chair zorgt voor een comfortabele zitplaats rond het kampvuur of voor de auto. Deze stoel weegt slechts ongeveer 1,2 kg inclusief de tas, maar kan statische lasten tot 150 kg dragen - verbazingwekkend voor zo'n lichtgewicht. Opgevouwen meet hij slechts 37×14×10 cm, dus er passen er vier in één Eurobox! Voorbij zijn de dagen dat lompe campingstoelen de halve kofferbak vulden. Ondanks zijn lichtheid zit je heel comfortabel; voor langere perioden van zitten kun je een klein kussentje toevoegen (of het BOXIO Sit zitkussen gebruiken). Twee stoelen + een klein klaptafeltje zijn genoeg om de Berlingo leefruimte naar buiten te verplaatsen. En dankzij de compacte verpakking verdwijnen de stoelen weer in een doos als je weggaat - veel ruimtebesparender dan dat wordt het niet.

[producten_4]

(Opmerking: Je kunt natuurlijk ook kampeertafels en -stoelen van andere merken gebruiken. Het enige belangrijke bij een minicamper is dat het meubilair licht en gemakkelijk op te bergen is. De BOXIO producten zijn ontworpen met dit in gedachten en zijn geïntegreerd in het modulaire systeem - bijvoorbeeld, twee Chair stoelen passen precies in de Solo Up inzet en vier in de grote Solo box . Deze systeemafmetingen maken het opbergen in de Berlingo bijzonder eenvoudig)


Vooruitzicht: Het BOXIO Rack als uitbreidingssysteem voor de Berlingo

BOXIO heeft een nieuw product aangekondigd voor kampeerders die hun Berlingo nog handiger en sneller willen ombouwen tot camper: het BOXIO Rack. Dit is een compacte houten module die in bijna elke camper met hoog dak past - ook in de Berlingo. Net als bekende kampeerboxsystemen (zoals de "BiberBox") combineert het rek verschillende functies in één: het biedt opbergruimte voor dozen en uitrusting en dient ook als basis voor een uitschuifbaar bed . Het rek bestaat uit een soort robuust houten frame dat precies tussen de wielkasten in de bagageruimte past. Er kunnen meerdere Euroboxen of lades in worden opgeborgen - de bagage is hier dus netjes opgeborgen. Bovenop zit een lattenbodem die naar wens kan worden uitgeklapt. In een paar eenvoudige stappen kun je een ligvlak uittrekken dat zich uitstrekt van de bagageruimte tot boven de opgeklapte voorstoelen. Zo creëer je een bed van ongeveer 1,80-2,00 m lang zonder te hoeven improviseren. S Ochtends kan het bed net zo snel weer teruggeschoven worden.


Het bijzondere aan het BOXIO Rack is dat het modulair en flexibel is. Het kan op verschillende manieren worden gecombineerd - bijvoorbeeld als een half bed (voor een soloreis met meer ruimte in het gangpad) of als een doorlopend oppervlak voor twee personen. Er wordt ook gezegd dat het er stijlvoller uitziet dan doe-het-zelf oplossingen en dat het heel precies past op . Het rek is perfect voor leasewagens of iedereen die zijn Berlingo niet permanent in een camper wil veranderen: niet boren, geen schroeven aan het voertuig - de module wordt gewoon in de bagageruimte vastgemaakt en kan op elk moment worden verwijderd zonder resten achter te laten. Dit betekent dat de Berlingo een normale auto blijft voor wat betreft registratie en leasing. BOXIO zal het rek naar verwachting voor het eerst aan het publiek presenteren op de Caravan Salon 2025 . Veel vanlifers en liefhebbers van hoge daken wachten nu al met spanning af, want zo'n geavanceerd plug-and-play ombouwsysteem zou het ombouwen van campers nog gemakkelijker kunnen maken. Het is dus spannend om te zien hoe de Citroën Berlingo eindelijk een volwaardige minicamper wordt met het BOXIO Rack, dat comfort biedt bijna zoals een grote camper, maar dat in enkele minuten kan worden omgebouwd tot een familiebusje.


Kamperen met de elektrische Berlino: belangrijke tips

Laten we tot slot eens kijken naar kamperen met een elektrische auto, want de Citroën ë-Berlingo is een interessante kandidaat voor iedereen die elektrisch wil kamperen. In principe verschilt de reiservaring niet veel van een bus met verbrandingsmotor, maar er zijn een paar dingen waar je rekening mee moet houden:

  • Actieradius en routeplanning: de nieuwste ë-Berlingo heeft een actieradius van ongeveer 300-320 km (WLTP) dankzij de 50 kWh batterij en LFP-technologie. Op lange reizen moet je van tevoren etappes en oplaadstops plannen. Het is raadzaam om regio's met een goede laadinfrastructuur te kiezen of in ieder geval voldoende snellaadstations langs de route te plannen. Met een aanhanger (als die al is toegestaan) neemt de actieradius aanzienlijk af - maar bijna niemand houdt hier rekening mee bij de Berlingo. Tip: In veel landen zijn er apps en gidsen met campings met oplaadmogelijkheden. Idealiter kun je 's nachts opladen op de camping.

  • Opladen onderweg: De Berlingo kan opladen bij DC-snellaadpunten tot 100 kW en bereikt een laadniveau van 80% in ongeveer 30 minuten. Dit is erg praktisch, omdat je tijdens een stop bij een café of lunchpauze genoeg energie kunt opladen voor de rest van de reis. Op campings zelf zijn er vaak alleen 230 V Schuko stopcontacten of CEE aansluitingen. De auto kan ook hiermee worden opgeladen (met de meegeleverde ICCB-oplaadkabel), maar een volledige lading bij 2,3 kW duurt vele uren. Desondanks kun je 's nachts een paar kilometer bereik winnen - of in ieder geval een koelbox/elektronica bedienen zonder de accu van het voertuig aan te spreken. Het is het beste om van tevoren met de camping te overleggen of het opladen van de elektrische auto is toegestaan en hoe dit zal gebeuren.

  • Stroomverbruik bij stilstand: Een van de voordelen van elektrische auto's bij het kamperen is dat ze erg stil en emissievrij zijn. In theorie kun je de airconditioning of verwarming laten draaien terwijl je in de auto slaapt, zonder lawaai of CO₂-uitstoot. Maar dit is natuurlijk wel belastend voor de hoogspanningsaccu. Je moet hier een afweging maken: In de zomer is een kleine raamventilatie met een muskietennet meestal voldoende, in de winter een goede slaapzak - zodat je de airco van de auto niet de hele nacht hoeft te laten draaien. Sommige elektrische auto's hebben een speciale "kampeermodus"; met de ë-Berlingo kun je in ieder geval de airconditioning gebruiken zolang deze op de kabel is aangesloten. In het algemeen moet je de energiebehoefte van alle apparaten minimaliseren: Verlichting bij voorkeur via een aparte accu/voedingsbank, koken op gas in plaats van met een elektrisch fornuis, enzovoort, zodat waardevolle rij-energie niet wordt verspild aan kampeerdoeleinden.

  • Voertuig als stroombron: De Citroën ë-Berlingo heeft (in tegenstelling tot sommige moderne e-SUV's) geen geïntegreerd 230V stopcontact of "voertuig-op-laad"-functie. Je kunt natuurlijk wel het 12V-boordstopcontact gebruiken om kleine apparaten op te laden. Voor langer off-grid kamperen is een extra elektriciteitscentrale of zonnepaneel aan te raden om onafhankelijk te zijn van de voertuigaccu. Op deze manier blijft de hoofdaccu gereserveerd voor het rijden. Onthoud altijd: In geval van twijfel kun je beter op tijd naar een laadstation gaan - met een elektrische auto kun je niet zomaar "de reservebus bijvullen". Maar met een goede planning is kamperen met de E-Berlingo absoluut haalbaar en heel relaxed. Veel kampeerders waarderen de rust (geen gebrom van de motor) en het besef dat ze lokaal emissievrij onderweg zijn.

Conclusie: De Citroën Berlingo - elektrisch of conventioneel - biedt een uitstekende basis voor kampeeravonturen. Met de juiste uitrusting en een paar modulaire hulpjes kan de stationwagon met hoog dak in een handomdraai worden omgetoverd tot een gezellig thuis op wielen. Alle Berlingo-varianten zijn geschikt om te kamperen - je hoeft alleen maar de beschikbare ruimte te benutten. Hoewel de standaarduitrusting nog veel te wensen overlaat, zijn er flexibele oplossingen zoals de BOXIO-bundels voor campingbadkamers, buitenkeukens en dergelijke, die precies deze leemtes opvullen. Niets staat een roadtrip naar het platteland dus nog in de weg. Pak je Berlingo in, rust hem naar wens uit en geniet van de vrijheid - op de camping, op het veld of midden in de natuur!

Volgende lezen

Camping im Dacia Dokker – Mini-Camper für flexible Abenteuer
Kampeer & Caravan Jaarbeurs 2025 (Utrecht): BOXIO am Stand 09.A061 – Neuheiten live erleben
Camping im VW T7 – Multivan smart ausbauen mit BOXIO Rack
Camping im Nissan Primastar – kompakt ausbauen, groß rauskommen
Camping im Renault Kangoo: Micro-Camper Abenteuer mit Boxio
Camping im Renault Trafic - dein unkomplizierter Weg ins Vanlife
Camping im Renault Master – vom Transporter zum Camper